Solkompisar i Turkiet

Dessa produkter hade jag laddat med inför solsemestern. Lite varierande kvalité tycker jag.



1. BODYFARM ANSIKTSKRÄM SPF 20 (199 kr för 75 ml finns här)

Tyvärr är jag inte riktigt överens med ingredienslistan på denna ansiktskräm, annars tycker jag att den faktiskt är rätt bra. Har bl.a. använt den som dagkräm då den inte känns så jättefet, går rätt fort in i huden och funkar hyfsat som underlag för makeup. Tycker att den skyddar riktigt bra mot solen och att man inte blir så väldigt vit av den. Sitter någorlunda efter ett dopp, men det är ju att rekommendera att smörja in sig på nytt efteråt. Luktar dock lite starkt parfymigt av solkräm tycker jag.

2. BODYFARM SOLSPRAY SPF 30 (209 kr för 200 ml finns här)

Doften är densamma som föregående och ingredienslistan är inte heller här särskilt imponerande. Det är smidigt med sprayflaskan, den kladdar inte heller och går snabbt in i huden. Efter att ha använt denna i början av solpremiären undrar jag verkligen om den har solskyddsfaktor 30. Både sambon och jag blev snabbt lite småröda i skinnet trots riklig applicering och den tål inte vatten (eller svettiga kroppar) över huvud taget! Man kan inte heller se något vitskimrande i huden efter att man smörjt in sig. Nä, den här var ingen hit!

3. DERMANORD SUN LOTION SPF 7 (125 kr för 100 ml finns här)

Eftersom jag ganska snabbt blir brun så använde jag denna de sista två dagarna jag grillade mig på de ställen på min kropp som är minst känsliga för sol. Man för smörja en stund eftersom den först blir ganska vit, men jag tycker det känns tryggt och man ser ändå inte så jättemycket tråkigt vit ut när den väl gått in i huden. Den doftar fräsch av bl.a. citrongräs och är inte heller speciellt kladdig. Tycker den funkade utmärkt både på kroppen och i ansiktet och tålde ett dopp ganska hyfsat.

4. DERMANORD SUN PROTECTING OIL SPF 20 (195 kr för 130 ml finns här)

Min absoluta favorit! När jag testade den på hemmaplan första gången tyckte jag den var lite väl kladdig att ha på armar och ben när jag klippte gräset. Vid premiär på beachen är den ett måste för mig i fortsättningen. Den skyddar bra och trots relativt hög solskyddsfaktor tyckte jag att jag ganska snabbt fick en snygg gyllene färg. Det bästa av allt är att den funkar utmärkt att applicera trots att man är fuktig. Sitter inte superbra efter badet även om en hel del finns kvar efteråt, men det gör ju inget när den är så lätt att smörja in tillsammans med vattendropparna. Tycker jag blir lite mer vit än jag önskar, även om det egentligen inte har så stor betydelse för mig, fast det är ju trots allt det vita (titandioxiden) som skyddar mot skadliga strålar. Det sämsta jag kan komma på är att jag tycker att strålarna från spraymunstycket är lite väl spridda för applicering inomhus. Luktar inte jättegott, vilket kan förklaras av att den innehåller tea tree olja som jag inte är så förtjust i, men lukten är ändå inte särskilt störande.

5. ANGELS SPA LIP BALM EXTRA DARK CHOCOLATE (35 kr för 5,5 g finns här)

Har skrivit lite om detta cerat tidigare. Eftersom jag i sista stund innan resan insåg att jag inte hade nåt skydd för läpparna fick detta med spf 7 duga. Svårt att säga hur bra det funkade i solen, men jag kände mig mjuk och fin på läpparna utan någon sveda så jag var nöjd. Strök på en omgång innan läggdax också varje kväll. Har skön konsistens och smakar sött och gott.

6. DERMANORD ALOE VERA BARBADENSIS (75 kr för 30 ml finns här)

Aloe vera gelé är alltid bra för att svalka och läka solskadad hud. Tyvärr är jag inte jätteimpad av Dermanords variant. Jag gillar att den är dryg och känns svalkande när man bränt sig lite, men jag upplever inte att jag får samma effekt som jag upplevt tidigare med aloe vera gelé. Tycker inte ens att den luktar aloe vera. Skumt.


I det stora hela är jag i alla fall mycket nöjd med Dermanords solkräm och olja, men tar gärna emot fler tips på bra naturliga solkrämer/oljor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0