Oljor del 2

Skrev i ett tidigare inlägg om aprikoskärnolja. Denna gång är det dags för arganolja. Sani tipsade mig om en sida med en hel del fakta om arganoljan och dess egenskaper både vid invärtes och utvärtes bruk. De har även en liten webshop med produkter som ser väldigt fina ut. Vill du läsa mer själv kan du göra det här. Tänkte i alla fall bjuda på en liten sammanfattning av info från olika håll.

ARGANOLJA (Argania spinosa)

Arganoljan utvinns genom kallpressning ur arganträdets nötter. Oljan är halvfet, men går snabbt in i huden utan att lämna en fet känsla. Oljan har ett stort innehåll av karotin, triterpener, fytosteroler och framför allt E-vitamin. Antioxidanten E-vitamin bidrar med bättre syretillförsel och cirkulation samt även att förebygga rynkor. Oljans innehåll gör den lämplig att använda före och efter solning samt i regenererande produkter för skadad och mogen hud, för torr hy, klåda, eksem och akne. Arganoljan fungerar bra att använda vid både hud-, hår och nagelvård.


Själv är jag riktigt sugen på Arganiqas arganolja med mild doft av aprikos. Låter ljuvligt. Nån som testat den?

Kommentarer
Postat av: Estelle

Hej hej!

Nix! Jag har inte prövat den Arganoljan, men jag har en prisvärd flaska Arganolja(eko) från Crearome i mitt kylskåp som jag gillar ganska mycket...fast jag tror ändå att Avokadooljan är min favorit.

Prövat Avokadoolja?

2010-09-12 @ 11:50:04
URL: http://tankarsombankar.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ja Crearome har ett stort utbud av oljor. Avokadoolja har jag inte testat ensamt. Använder du den som ansiktsolja?

2010-09-13 @ 10:19:41
Postat av: mimmi

Jag har testan arganiqas olja och tycker den är grymt bra. Hela familjen använder . Rekommenderar!!

2010-09-14 @ 21:10:53
Postat av: Jenny

Sugen jag blir. Tycker Arganiqas söta flaskor skulle passa perfekt i min badrumshylla dessutom :D

2010-09-15 @ 11:08:43
Postat av: Anonym

Har en av Arganiqas flaskor i min toalett, verkligen bra . Jag använder dagligen! :)

2010-09-15 @ 21:33:01
Postat av: Anonym

Älskar den! Kan inte leva utan den och skulle aldrig vilja använda något annat igen. Har aldrig varit så förtjust krämer, men var ändå ganska skeptisk till oljan till en början. Men oljan upplever jag går in i huden mycket bättre och den ger ett slags lyster. Dessutom tycker jag den hjälper mot finnar som i perioder kan dyka upp! Rekommenderas starkt!

2010-09-15 @ 21:47:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0