Paus i hemtentandet

Har som avslutning på kursen Kultur och identitet i dagens värld en hemtenta på fyra sk essäfrågor. Vi ska skriva 600 ord +/- 10% som svar på varje fråga. De är minst sagt omfattande! På onsdag ska det vara klart. Har gjort klart fråga 1 och vad gäller fråga 2 så har jag präntat ner en massa saker jag tänkt skriva om, så det känns som att allt ändå är under kontroll. Idag har jag inte tänkt ägna mer åte det.

Kan trots allt inte låta bli att fundera över ett fenomen jag läste om i monografin Righteous Dopefiend. Den handlar om hemlösa, heroinmissbrukare som bor under San Fransiscos motorvägar. Där ser hierarkin väldigt annorlunda ut än i övriga "världen". Längst ner på botten av hierarkin befinner sig de vita männen! Märkligt med tanke på vilken etnicitet och genus de flesta av världens mäktigaste människor har. Jag funderar över hur det kan bli så omvänt och vad det egentligen kommer sig att vita oftast har och har haft makten över svarta. Visst är det lite lustigt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0