Tacka vet jag, naturens skatter

Ena sonen har haft problen med eksemliknande torrfläckar på framför allt ena armen. Läkare ordinerade kortisonsalva och någon annan fet kräm. Inte förvånande innehåller krämerna både mineraloljeprodukter och aktiva ämnen som kan orsaka allergiska reaktioner. Jag tänkte bara "det här smörjer jag inte på mitt barns hud om det inte är absolut nödvändigt".

Efter att studerat innehållet i våra olika salvor, krämer och lotioner bestämde jag mig för att testa en egen variant. Urtekrams Body Lotion innehåller bl.a. sheasmör, som jag läst kan ha goda effekter på liknande hudåkommor, även ringblomma sägs vara bra för detta och har även lindrande, läkande och antiseptiska effekter. Kikade vidare på min burk med Bivaxssalva från Lisen Organics. Bivax sägs verka lugnande och uppmjukande, skyddar även mot yttre påverkan. Ringblomma är ingrediens även i denna salva, liksom honung som sägs ha läkande och bakteriedödande egenskaper.

Började i måndags eftermiddag att smörja in sonens arm med riklig mängd bodylotion. När huden absorberat smorde jag på ett ganska tjockt lager bivaxsalva. Smorde in senare på kvällen, fyra gånger igår och två gånger hittills idag. Blev väldigt glatt överraskad när jag för en stund sen såg att huden blivit så mycket bättre. Mitt intresse för naturlig hudvård har gjort att jag lärt mig att inte underskatta naturens skatter.


Kommentarer
Postat av: Hamnens honung

Man kan kanske kalla detta reklam men jag är väldigt intresserad av att se vad andra skriver om naturprodukter såsom jojobaolja, bivaxsalva, sheasmör osv. Det var en väldigt intressant artikel och jag har märkt att människor blir mer och mer anti mineraloljor, kemikalier och så vidare för att istället prova naturliga produkter.

Vi har en liten biodling där jag och min sambo själv använder oss av hudsalvor som vi gjort från biodlingen och vi försöker att undvika skadliga ämnen i vår vardag. Så det är roligt att se att fler och fler människor börjar att tänka på detta.

2014-07-14 @ 18:48:19
URL: http://www.hamnenshonung.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0