i+m Naturkosmetik - Nej tack!

Av en slump kikade jag på innehållsförteckningen på min body lotion från i+m Naturkosmetik. Jag har läst en del om ämnet Alcohol Denat., vilket jag vill undvika i produkterna jag köper. Till min förskräckelse såg jag att min härliga kroppskräm innehåller just Alcohol Denat.!! Hur kan jag ha missat det? Kikade vidare på i+m´s hemsida och ser då att nästan samtliga produkter har en innehållsförteckning där Alcohol Denat. hittas i mitten någonstans. Vad besviken jag blir! Inga fler produkter från i+m för mig.



Här kan du läsa lite mer:

http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/kopa/hygien-och-halsa/ftalater/

http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/rapport_kemikalier_oschysststyling.pdf
(Läs ff.a. på sid. 9 under Ftalater)

Kommentarer
Postat av: sminkjante

Det är verkligen en djungel, gäller att lusläsa innehållsförteckningen.

2010-06-01 @ 14:18:58
URL: http://sminkjante.blogspot.com
Postat av: i+m Naturkosmetik

Hej Jenny,



Vi ser att du har svartlistat våra produkter pga att de innehåller Alkohol Denat. i+m Naturkosmetik använder endast naturliga ingredienser i alla sina produkter! Det finns inga ftalater eller andra hälsofarliga ingredienser i några av våra produkter.



Den typ av denaturaliserad alkohol som vi använder oss av är denaturaliserad endast med hjälp av ekologisk lavendelolja och grön såpa (SD Alcohol 27-B).



Det finns över 100 olika sätt att denaturalisera alkohol - dvs göra den odrickbar. På Naturskyddsföreningens hemsida anges det felaktigt att all Alkohol Denat är skadligt för naturen. De flesta former av Alkohol Denat innehåller mycket starka kemikalier som både är miljöfarliga och hälsovådliga. Det finns dock en grupp av Alkohol Denat som görs odrickbar med hjälp av naturliga växtingredienser, såsom Quassia-Tree (Surinam Kvassia), Myrica (Pors) eller lavendel mfl. Växterna ger alkoholen en bitter bismak utan att förändra den kemiska sammansättningen.



Alkohol denat eller denaturaliserad alkohol tas fram genom att man blandar ren alhohol (sprit) med ett ämne som gör den odrickbar (oftast bitter i smaken). Anledningen till att denaturaliserad alkohol används istället för vanlig sprit är en skattefråga – medan vanlig drickbar alkohol beskattas högt beläggs Alkohol Denat inte med någon skatt. Det gör att produktpriset kan hållas på en rimlig nivå.



Här nedan har jag listat ett urval av några olika denaturaliserade alkohol där man kan se att vilka ämnen används i processen (Informationen är sammanställd från ”European Commission's Directorate General for Enterprise and Industry” hemsida (http://ec.europa.eu/enterprise/cosmetics/cosing/index.cfm?fuseaction=app.welcome):



SD Alcohol 1 is ethyl alcohol denatured with methyl alcohol and one of the following: denatonium benzoate, MIBK, mixed isomers of nitropropane, or methyl n-butyl ketone

SD Alcohol 3-A is ethyl alcohol denatured with methyl alcohol in accordance with 27CFR21



SD Alcohol 23-A is ethyl alcohol denatured with acetone in accordance with 27CFR21



SD Alcohol 23-F is ethyl alcohol denatured with salicylic acid, resorcinol, and bergamot oil or bay oil (myrica oil) in accordance with 27CFR21



SD Alcohol 23-H is ethyl alcohol denatured with acetone and MIBK in accordance with 27CFR21



SD Alcohol 27-B is ethyl alcohol denatured with lavender oil and medicinal soft soap (green soap) in accordance with 27CFR21 (Används av i+m Naturkosmetik i samtliga produkter)



SD Alcohol 30 is ethyl alcohol denatured with methyl alcohol in accordance with 27CFR21



SD Alcohol 39 is ethyl alcohol denatured with sodium salicylate or salicylic acid, and fluid extract of quassin, and t-butyl alcohol in accordance with 27CFR21



SD Alcohol 39-A is ethyl alcohol denatured with t-butyl alcohol and one of the following: quinine, quinine bisulfate, quinine dihydrochloride, cinchonidine, or cinchonidine sulfate or their salts in accordance with 27CFR21



SD Alcohol 39-B is ethyl alcohol denatured with t-butyl alcohol and diethyl phthalate in accordance with 27CFR21



SD Alcohol 39-C is ethyl alcohol denatured with diethyl phthalate in accordance with 27CFR21



SD Alcohol 39-D is ethyl alcohol denatured with bay oil (myrica oil) and either quinine sulfate, or sodium salicylate in accordance with 27CFR21



Vi kommer att kontakta Naturskyddsföreningen imorgon och påpeka att de rättar till sin bristfälliga information på hemsidan.



Vi ser gärna att du ändrar din information på din blogg då den är vilseledande och inkorrekt.



Om du har fler frågor angående ingredienser i våra produkter är du välkommen att kontakta oss direkt, så kan vi ge dig en mer utförlig information.



Med vänlig hälsning

Kersti Sixhöj

Product Manager

i+m Naturkosmetik Sverige

08 559 22 400

2010-06-02 @ 20:13:33
URL: http://www.im-natur.se/
Postat av: Darling

Hej Jenny, jag har skrivit en kommentar hos Hannah på Naturligtsnygg angående NSF och parabener. Skrev även lite om Alcohol Denat i naturprodukter, som du undrade lite över.



Halvflummigt svar från i+m kosmetik by the way. Att AD är valet på grund av skatten låter lite väl lustigt. Det är allmänt känt att naturtillverkare använder AD som konserveringsmedel - bla på grund av att det ännu inte finns några naturliga ämnen som är EU-godkända som konserveringsmedel i kosmetika.

2010-06-13 @ 13:38:21
URL: http://finslipad.blogspot.com
Postat av: Darling

Ps. Varför ska du ändra din information på din blogg förresten??? Ordet är ju fritt, och du har rätt att bojkotta vad du vill. Minus åt i+m kosmetik för en sådan låg kommentar!!

2010-06-13 @ 13:41:26
URL: http://finslipad.blogspot.com
Postat av: Jenny

Darling: Precis det du skriver på Hannahs blogg om Alcohol Denat är ett av skälen till att jag helst undviker det. Undviker gärna produkter med alkohol, även sådan som inte sägs vara uttorkande, eftersom jag tycker det känns på doften i många produkter att det är alkohol i.



Tack för ditt stöd, jag kommer inte ändra något i det inlägget jag skrivit. Jag har däremot förklarat i ett annat inlägg att jag bl.a. väljer bort AD eftersom det inte framgår på produkterna hur alkoholen är denaturaliserad.



Btw, så följer jag din blogg då jag tycker den ger mig bra tankeställare som gör mig mer kritisk :) Man kan inte köpa hela konceptet med naturkosmetik rakt av utan att ifrågasätta, precis som man gör med konventionell hudvård.

2010-06-13 @ 15:36:22
Postat av: funderaren

Hej där...

läste lilla bloggen och tycker ordet är fritt och att man skriva vad man vill så länge man har all fakta och tror på det man gör.

Det är dock sant att alkohol inte alltid utvinns från det traditionella alkoholen som vi tror utan kan utvinnas från vegetabiliska håll oxå som tex cetearyl alkohol är en naturlig olja som utvinns från en växt. Alkoholdenat anv dock för att slussa ner aktiva ingredienser längre ner i huden. Man kan nog aldrig undvika alkohol- i produkterna. Det beror bara på vart de står i innehållsförteckningen och vart det egentligen kommer från.

tjingeling

2011-04-27 @ 10:51:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0