Härliga oljor

Har ganska nyligen fått upp ögonen för hur fantastiska olika vegetabiliska oljor är. Sitter här och funderar på att göra en egen härlig oljeblandning, anpassad helt och hållet efter min hud. Känns som ren lyx. Tänkte jag skulle bidra med info jag hittat om olika oljor och vore jättetacksam om andra kunniga människor fyller på med nyttig och intressant information och tips. Först ut är:

APRIKOSKÄRNOLJA (Prunus armeniaca kernel oil)

Oljan utvinns ur ett frö som finns inuti aprikoskärnan. I fettsyresammansättningen liknar den både mandel- och persikokärnolja och ersätter ibland mandelolja då aprikoskärnoljan är billigare. Det är en halvfet olja som absorberas ganska långsamt och tåls av de flesta. Passar framför allt torr och åldrande hud, men sägs även lindra inflammerad hud samt bidra till en bättre elasticitet.

Finns t ex att köpa här.

Kommentarer
Postat av: Sani

Hej!

Jag rekommenderar arganolja som är superbra till hela kroppen från håret, kroppen, ansiktet och naglar. Huden känns mjuk och återfuktad.

vill du veta mer om arganolja kan du läsa på

http://www.arganiqa.com en nyöppnad hemsida med webbshop som säljer produkter utvunna ur arganolja.



Ha det så bra

2010-09-03 @ 14:03:12
Postat av: Jenny

Tack för länken Sani! Tänkte skriva om just arganolja nästa gång :)

2010-09-03 @ 14:22:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0