Ny vardag och OCM

Äntligen! Idag är första dagen av min mammaledighet omgång 2. Nu hoppas jag få tid att göra saker jag själv vill, umgås mer med mina kottar, kladda med krämer, blogga, sjunka in i en massa härliga böcker, träffa vänner för långa skvallerstunder, men framför allt - att bara vara. Här och nu.

Nu till det min blogg mestadels kommit att handla om - naturlig, vad ska man säga?, kroppsvård. Ren och äkta, utan en massa skit. Nån expert är jag absolut inte, men mitt hjärta klappar lite extra för vad naturen har att erbjuda oss och ibland känner jag mig som en pionjär med strävan efter att sprida ett viktigt budskap. Det förvånar mig att så många är så totalt okunniga (och ointresserade för den delen). Eller egentligen inte, för man kan inte kunna allt, men vad vi stoppar i oss, kladdar på oss eller smörjer de små bebisarnas stjärtar med berör oss i allra högsta grad - varje dag!

Jag förstår att man inte orkar bry sig om alla larmrapporter eller att fördjupa sig i vetenskapliga studier om olika ämnens påverkan på våra sköra kroppar. För mig känns det ändå fegt att inte ifrågasätta, stänga av, att säga att man inte kan bry sig om alla giftiga saker vi omger oss med för då skulle man bli knäpp. Jaha, så man ska bara acceptera varthän vi är på väg fast man innerst inne nånstans är medveten om hur illa det är? Naturligtvis är det upp till var och en och jag respekterar varje individs egna val, men jag vill i alla fall utefter min egna FÖRMÅGA och KUNSKAP bidra så gott jag kan till ett samhälle där vi inte äter konstgjord ost och smörjer in kottarna med syntetisk smörja.



OCM - eller The Oil Cleansing Method. Hur många har testat? Jag är inte så insatt, men har testat att köra min egna variant när huden är lite extra upprorisk. Gör min egna rengöringsolja av 2/3 ricinolja och 1/3 jojobaolja. Oljan masserar jag in noggrant på min hy fuktad av ljummet vatten. Tar sen och fuktar en mjuk tyglapp med riktigt varmt vatten, lägger den en stund över ansiktet och torkar mig sedan lätt. Tar lite extra olja och upprepar proceduren. Torkar mig sen riktigt ren och följer upp med ansiktsvatten. Är jag i extra behov masserar jag in ett par droppar av någon av mina fina oljor.

I söndags så min hud förjävlig ut, rent ut sagt. Röd och flammig med en massa plitor och små finnar. Idag börjar den likna sitt gamla vanliga jag. Jag upplever att den feta oljan löser upp små finnar och pormaskar riktigt bra utan att irritera. Dessutom blir man ju så härligt mjuk efteråt.

Kommentarer
Postat av: Gabriela

Toppen bra inlägg!!

Kramkram Gabriela

2010-09-01 @ 11:48:20
URL: http://gabriela-naturkosmetik.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Tack snälla Gabriela! Kram på dig!

2010-09-01 @ 12:04:47
Postat av: sminkjante

Jag håller med dig. Konstigt med "folk" som inte bryr sig. Även om man inte orkar hålla reda på allt så finns det kunniga naturkosmetiska hudterapeuter som kan hjälpa till.

2010-09-01 @ 19:02:35
URL: http://sminkjante.blogspot.com
Postat av: Jenny

Precis, och massor av info på nätet. Fast det tar iofs ett tag innan man lär sig vart man ska leta, så jag förstår att folk inte orkar. Men man behöver ju inte lära sig allt på en gång, bara bry sig lite grann.

2010-09-01 @ 19:33:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0